• Antwerpen
  • In de mist op de Maas
  • Regensburg
  • Oss

Bijladen in Mohacs, Hongarije

Ook dit deel van de reis is weer een apart verhaal.
Het bleek dat we bij de Cargill in Mohacs moesten laden, vorig jaar hebben we in Mohacs geladen bij Boly, dat ging redelijk.20110420_mohacs_01Nu achter ons anker en vast aan een touw welke aan de wal lag, verder geen mogelijkheden om vast te maken met deze lage waterstand.
Maar het belangrijkste, de controle van SGS, eerst kwamen er 2 personen van de Cargill ons keuren, maar die werden weer teruggeroepen, en 's avonds om 18.00 uur kwam dan toch een controleur van de SGS, weer beide ruimen in, en we werden goed gekeurd!
Dus toen nog geladen tot 22.00 uur.
De andere dag begon weer met strubbelingen, omdat de laadpijp steeds dienst weigerde, dat duurde tot half twaalf en daarna gelukkig achter elkaar geladen en waren we 's avonds om half twaalf geladen met 763 ton zonnebloempitten.

Dunaujvaros

Dinsdagavond aangekomen in Donaujvaros, is al weer een hele tijd geleden dat we hier geweest zijn.   20110419_haven_dunaujvaros

Achter in de haven gaan liggen, en 's avonds kwam het schip opzij waar de kisten in overgeslagen zou worden.

Het was de ex Jan sr, 8,20 mtr breed, dus toen hij opzij kwam heeft Abel aan de Roemeense kapitein gevraagd, kan jij die kisten van 6,70 laden?     20110419_euroestGing hij de luikenkap meten, ja dat klopte wel, die was 6,70, maar ingang van ruim meten is misschien toch praktischer, dat bleek 6,49 te zijn, dus toen de fa. Multinaut maar weer eens blij gemaakt, die hebben direkt de kraan voor de andere dag afgezegd.

De andere dag kregen we dan opdracht om toch met de kisten naar Mohacs te varen en daar te laden, hopelijk laden ze ons daar wel, onbegrijpelijk, zijn allemaal controleurs van SGS, en ladingen allemaal van Cargill.

Bijladen in Adony, Hongarije

Zondagmiddag zijn we in Adony aangekomen, konden gelijk op het steiger gaan liggen.

Maandag morgen kwam de controleur van SGS, na in de ruimen geweest te zijn en alles goed gecontroleerd te hebben maakte hij problemen over de kisten.
Deze kisten waren door nieuwe dekkleden afgedekt.

Die dag is er niets meer gedaan, de loods Emil was aan de wal geweest en hij had het vermoeden dat er in het geheel geen zonnebloempitten op voorraad waren, wel werd er met vrachtwagens aangereden.

De andere dag zaten we zo rond half elf in de stuurhut, toen aan de wal vier auto's aan kwamen rijden die naast het havenkantoor parkeerden, waar een flinke groep mensen uitstapte, uit de politieauto stapte de agent uit, deed de kofferbak open en haalde daar een knuppel uit die hij in zijn gordel stak, Abel zei, wat zou hier nu aan de hand zijn, 20110419_adony_kleinzonder te weten dat dit allemaal voor ons bedoeld was.

En toen kwamen er 14 mensen naar boord, dus men zo'n invasie gaan je haren overeind staan, eerst werd om de papieren gevraagd, nu dat zijn we gewend, een wonder dat er nog wat in te lezen valt, heeft hij alles gehad vraagt hij om Donau certificaat, dus gaven de map maar weer terug, blijkbaar gewoon overheen gebladerd, en na controle paspoort door politie en vreemdelingenpolitie, bleef de agent maar vragen om de namen van de ouders, alles goed en wel, maar ergens zijn grenzen, paspoort moet voldoende zijn.

De douane waren met 4 man in vol ornaat gekomen en spraken geen woord Duits, de behandeling door deze heren zou een reden zijn om niet meer naar Hongarije te gaan, wij zelf vermoeden dat het iets met de controleur van SGS te maken had, hoe kon de douane anders weten van de kisten, de luiken lagen dicht, maar ze vroegen direct naar de kisten met bestemming Angola.

Tijdens dit bezoek toch even contact opgenomen met het consultaat in Budapest, die ook goed bemiddeld heeft.

's Middags weer vertrokken van Adony, morgen de kisten eerst in Donaujvaros lossen aan de wal (i.v.m. hijsvermogen en afstand van kraan) en dan in een ander schip, want er is een lostermijn, en dan verder naar Mohacs om te laden.

En hier nog een foto-album.

Kisten laden in Bratislava

Leeg van Enns naar Bratislava gevaren en 's middags zijn daar 2 kisten van totaal 43 ton door de zwaargoedkraan in het ruim gezet. Daarna naar de stad gegaan, op advies van de loods Emil, de auto in de parkeergaraga van het Carlton hotel geparkeerd en daar vanuit loop je zo de oude stad in, jammer was het regenachtig weer.

Toen naar het nieuwe winkelcentrum Eurovea, welke ook zichtbaar vanaf de Donau is met zijn glazen dak. Vrijdag zijn we blijven liggen, omdat we maandag in Adony zonnebloempitten gaan bijladen, en daar in het weekend niet goed liggen. Alleen konden we niet op onze laadplaats blijven liggen omdat er vrijdag 2 snelboten te water gelaten moesten worden, als dat klaar was konden we weer terugkomen. Het duurde best lang voordat dit allemaal gebeurd was, ik wilde graag naar de Burg Bratislava en naar de UFO, maar het is wegens tijdgebrek alleen de UFO geworden, met goed uitzicht op de Burg Bratislava! Daarna nog even naar het winkelcentrum Aupark. 

 

20110412 bratislava02 Keurig afgedekt! 

 

20110412 bratislava03

Get more Joomla!® Templates and Joomla!® Forms From Crosstec