• Antwerpen
  • In de mist op de Maas
  • Regensburg
  • Oss

Main Donau Kanaal

Dit kanaal verbindt de Main met de Donau, geopend op 25-09-1992.  Kaart_MDK_kl

De lengte van het kanaal is 171 kilometer met 16 sluizen en 125 bruggen.

Bouwtijd 33 jaar, 1959 - 1972 Bamberg - Nürnberg en 1969 - 1992 Nürnberg - Kelheim.

ludwigkanaal

Voorgeschiedenis:

Heinrich Freiherr von Pechmann, Overbaurats, heeft het plan ontwikkeld voor het Ludwig-Donau-Kanaal, de bouwwerkzaamheden duurde bijna 10 jaar van 1836 tot 1845.

Het 172 kilometer lange kanaal tussen Bamberg en Kelheim loopt achter Nürnberg iets noordelijker als het nieuwe M.D.K., door Neumarkt in de Oberpfalz in plaats van Hilpotstein.

Het Ludwigskanaal telde 101 sluisjes.

Tijdens de Tweede wereldoorlog is het kanaal gebombardeerd en in 1950 is door de Beierse regering besloten per wet tot sluiting van het kanaal.

In 1921 was al de Rhein-Main-Donau A.G. (RMD) voor de bouw van het Main-Donau-Kanaal en het beheer van de waterkrachtstations op de oevers opgericht.

In 1959 is begonnen met de bouw van het traject Bamberg naar Nürnberg, dat in 1972 klaar was. sluizen_mdk_kl

Dankzij Frans Josef Strauss is dit Beierse prestigeobject doorgezet, op aandringen van de Oostenrijkers, zodat ook het tweede traject afgemaakt werd.

In 1969 zijn ze met de bouw van het tweede traject begonnen van Nürnberg naar Kelheim, wat dus in 1992 tot de opening van het kanaal leidden.

Met een totale bouwtijd van 33 jaar.

Van Bamberg naar de "Scheitelhaltung" wordt door 11 sluizen een hoogte overbrugt van 175 meter.

De "Scheitelhaltung"  ligt tussen de sluizen Hipoltstein en Bachhausen.

Vanaf de "Scheitelhaltung" liggen nog 5 sluizen met een hoogteverschil van 67 meter naar Kelheim.

eckersmuhlen_klVan de 16 sluizen zijn 13 sluizen zogenaamde spaarsluizen, dit zijn sluizen die extra voorraadsbakken hebben.

Dit is de sluis Eckersmühlen, waar een nieuwe variant van de spaarsluis voor werd gemaakt, i.v.m. de deels zachte bodem van de Fränkische Juras.

De spraarbekken werd daarom 25 meter weg van de sluis geplaatst, zodat de muren massiver gebouwd konden worden.

mdk_kl

Het Main-Donau-Kanaal loopt door de bergen van de Fränkische Jura, daarom wordt hij soms ook het "Gebirgskanal" genoemd.

Get more Joomla!® Templates and Joomla!® Forms From Crosstec